12 december 2007

Luciamorgon


I min familj är det tradition att titta på Luciamorgon på SVT och äta god frukost. Det har vi gjort sedan jag var liten. Jag har försökt att få med J på denna tradition men det har gått så där. Han är ju inte den morgonpigga typen och är väl inte jätteförtjust i julsånger så därför brukar han prioritera sömn framför luciatåg. Förra året hade jag bakat goda frallor och köpt smaskig frukost för att försöka muta honom, men då försov vi oss. Och i år är han i London på julfest så det blir inget luciafirande imorgon bitti heller. Eftersom min lilla väckarklocka brukar vakna 7.30 och all sömn är guld värd så kommer inte jag att kolla på morgonen utan väntar till eftermiddagens repris.

Årets luciafirande i SVT kommer från den vackra storstugan på Zorngården i Mora med sång av bl.a. barn- och ungdomskörer från Mora och Orsa. Den första moderna lucian på Skansen var en flicka från Mora. I år är det 100 år sedan Moras folkhögskola Skeriol grundades med starkt stöd från konstnären och Morasonen Anders Zorn. Eleverna på folkhögskolan tackade genom att varje år lussa för paret Zorn och traditionen fortsätter. Årets tv-lucia heter Linnea Henriksson.

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

om det är svårt att timea tvtider kan man även titta på luciamorgon på internet på svts hemsida. Det gjorde jag imorse till min frukost. =)

10:46  
Blogger Mimmi said...

Elinen: Hi, hi en modern version av luciamorgon...det kanske får bli den varianten senare idag.

11:02  
Blogger Sofie said...

Glad Lucia!

17:37  
Anonymous Anonym said...

Måtte denna tradition vara för all framtid!!! Vi brukade krypa upp i soffan framför tv:n halv sju med täcken och kuddar och äta pepparkakaor med mjölk =)
Försökte få upp min karl imorse med men det gick inte så bra, så det var till att se reprisen i eftermiddag själv med tända ljus och pepparkakor och mjölk.
Glad Lucia!!

17:59  
Anonymous Anonym said...

Trevlig luciakväll.

18:23  
Blogger purple area said...

Vilken trevlig julblogg!!

18:44  
Blogger Mimmi said...

Sofie: Det samma:)
Sara: Precis så har vi också haft det, täcke och kuddar och mys i soffan. Jag får väl hoppas på att lilla E kommer gilla min tradition, min man verkar lite hopplös;)!
Hanneles Jul: Tack det samma!
Purple: Åhh va roligt att du gillar den.

20:29  

Skicka en kommentar

<< Home