16 oktober 2011

Glögg




I år kommer jag inte sätta någon egen glögg eftersom jag har kommit på att jag faktiskt tycker att den är lite för stark för min smak. Men om man skall ha glöggfest så är det ju jättekul att bjuda på sin egen glögg. Och det sprider ju härliga juldofter under tiden (även om J tycker mest att det luktar jäst!)
GP har ett recept som är enkelt och blir supergott (men väldigt stark). Glöggen skall stå i 3-6 veckor. Och om man inte dricker upp allt i år så kan man spara den till nästa år och då blir den ännu godare.

Två Dagars dunderglögg
Några flaskor

5 liter svagdricka
5 skivade råa potatisar
1 paket bakjäst
1 påse nejlikor
1 påse kardemummakärnor
1 bit färsk ingefära (ca 5 cm)
1 kanelstång
1-2 paket russin (2 pkt-500g)
2,5 kilo socker

Blanda allt i en tiolitershink, täck med plastfolie som du gör små hål i - och låt brygden stå i lugn och ro i rumstemperatur, minst tre veckor, gärna sex.

Tappa upp på väl rengjorda flaskor med hjälp av en hävert. Var noga med att inte få med bottensatsen. Värm och njut.

2 Comments:

Anonymous TinaGustafsson.com said...

Jag har aldrig provat att göra egen glögg så det kanske är på tiden!

11:22  
Blogger Mimmi said...

Det klart att du skall testa!!

11:50  

Skicka en kommentar

<< Home