19 december 2007

Pepparkaksbak, utan svordomar?

Idag var det tänkt att E och hennes lilla kusin C skulle baka pepparkakor hos min mamma. Nu verkar det som om C är sjuk så det blir inget för hennes del, stackars liten!

Det verkar som om min mamma har lärt sig från när jag var liten för hon har tydligen köpt färdig deg som det skall bakas med, det är väl tur! Se förra årets inlägg här nedan:

Jag tror att jag hörde mina första svordomar i samband med att min mamma skulle baka pepparkakor med mig och min syster när vi var små. Hon hade ett gammalt släktrecept som antingen krävde mer mjöl, mindre mjöl, degen var för kall, för varm eller sprack när man kavlade ut den. Förutom att det förmodligen inte var det bästa receptet ville min mamma ha riktigt lövtunna pepparkakor. Hi, hi julefriden ville inte riktigt infinna sig.

Lösningen blev att min mormor (som inte är lika noga med traditioner) köpte färdig pepparkaksdeg och tog över pepparkaksbaket med mig och min syster. Det blev förmodligen inga tunna goda pepparkakor, men det var kul!