12 november 2008

Glögg


Idag är det bara 6 veckor kvar till julafton. Ett bra tips som garanterar julstämning hemma är att sätta sin egen glögg. GP har ett recept som är enkelt och blir supergott. Glöggen skall stå i 3-6 veckor och under tiden doftar den så gott. Om man inte dricker upp allt i år så kan man spara den till nästa år och då blir den ännu godare.

Två Dagars dunderglögg
Några flaskor

5 liter svagdricka
5 skivade råa potatisar
1 paket bakjäst
1 påse nejlikor
1 påse kardemummakärnor
1 bit färsk ingefära (ca 5 cm)
1 kanelstång
1-2 paket russin (2 pkt-500g)
2,5 kilo socker

Blanda allt i en tiolitershink, täck med plastfolie som du gör små hål i - och låt brygden stå i lugn och ro i rumstemperatur, minst tre veckor, gärna sex.

Tappa upp på väl rengjorda flaskor med hjälp av en hävert. Var noga med att inte få med bottensatsen. Värm och njut.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hittade din blogg förra året och tycker den är mysig. Härligt att du är "up and running" igen. Är nu en jultradition hos mig att läsa din fina blogg.
Sonia P

08:49  
Blogger Mimmi said...

Hi, hi känns bra att vara en jultradition;)! Kul att du gillar min blogg!

17:43  
Anonymous Anonym said...

Jag har av en händelse hittat din blogg och har lagt den som favorit eftersom jag är en stor älskare av julen, tänkte själv ge mig på att göra glöggen :-)

12:05  

Skicka en kommentar

<< Home