23 november 2008

Saffranssnurror

I lördags bakade jag och E saffranssnurror (med assistans från J). Jag tycker vanliga lussekatter kan bli lite torra så jag gillar dessa eftersom de har mandelmassa och annat gott i sig. E tyckte det var superkul att vara med och baka och har en egen liten kavel som hon fick från mormor förra året. Så det blev med lite hjälp några mini snurror till E. När hon tröttnat på att baka så ville hon diska (favorit sysselsättningen just nu).

Givetvis blev det provsmakning av bullarna när de var klara. De är ju alltid som godast när de är nygräddade.

Fias goda saffranssnurror:
50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g Kesella lätt
2 påsar saffran
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
ca 17 dl vetemjöl

Fyllning:
ca 50-100 g smör (rumstepererat)
ca 200g Mandelmassa
Strösocker
1 uppvispat ägg
Florsocker (eller flagad mandel)

Gör så här
Smula jästen i en degbunke. Smält smöret. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, ca 37°. Häll degspadet över jästen. Rör om så att den löser sig. Tillsätt Kesella, saffran, socker, salt och mjöl. Arbeta degen tills den blir blank och smidig. Låt jäsa övertäckt ca 30 min. Dela degen i två delar och kavla ut till stora plattor, 1/2 – 1 cm tjock. Bred smöret över degen och strö över socker. Grovriv mandelmassan och strö över. Rulla ihop och skär i skivor. (Ju hårdare man rullar desto fler lager får man av den goda fyllningen). Lägg på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa 20 – 30 min. Sätt ugnen på 225°. Pensla med uppvispat ägg (om du vill ha flagad mandel i stället för florsocker strö över den innan du gräddar). Grädda i mitten av ugnen 5 – 7 min. Låt svalna på galler. Sikta ev över lite florsocker om du inte har haft på flagad mandel-

Saffranssnurrorna ser (förhoppningsvis) ut precis som på bilden nedan. Fast dessa har en fyllning av choklad och förutom florsocker även pinjenötter på. Receptet kommer från Arla.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Dags för mig också att baka i helgen, kan nog bli ett par bullar på pysslet, hoppas det är ok ; ).

23:31  
Blogger Mimmi said...

F: Ja, ja det får väl vara ok!!!

09:05  

Skicka en kommentar

<< Home