22 december 2013

Egen sill

Barnen badar och har fått mamma-förbud, dvs de får inte ropa på mamma i 5min om de klarar 10minuter får de 1 miljon. Ha,ha ett väldigt säkert vad för de klarar ju inte 1 sekund:)! Jonny är och handlar den sista maten och jag skall lägga in sillen idag, göra lite mer julgodiset, klippa Sigge, köpa fler hyacinter och den sista klappen. Just det julmiddag hos mamma utan julmat får jag inte glömma av.
Sill måste man ju ha på julbordet! Med Abbas 5-minuters sill går det ju hur lätt som helst att göra egen, den är färdig att smaksätta. Dessa två siller gör jag alltid.

Senapssill
2 msk senap (jag brukar ta 1 msk stark senap och 1 msk skånsk grov senap)
1 msk vinäger
1 msk socker
Vitpeppar
1 tsk salt
½ dl rumsvarm olja
1 knippe dill
1 stor rödlök
1 ägggula

Gör så här:
1.Blanda senap, vinäger, socker. Häll försiktigt ner rumstempererad olja och rör samtidigt.
2.Tillsätt vitpeppar och salt
3.Hacka dillen och rödlöken i önskad storlek.
4.Tillsätt ägggulan, den hackade dillen och rödlöken.
5.Blanda i sillen och låt stå i minst 1 dygn


Kattas örtasill med vitlök
1/3 dl majonäs
¼ dl gräddfil
½ tsk salt
Vitpeppar
½ Finhackad gul lök
1 msk kaviar
1 pressad vitlöksklyfta
1 dl finhackad dill
1 msk svensk senap

Gör så här:
1.Blanda alla ingredienser
2.Tillsätt sillen och låt stå i minst 1 dygn