21 december 2006

Julkola

Givetvis hann jag inte med allt som jag hade velat igår men, men….. Jag gjorde i alla fall kolan och den blev jättegod!

Jag har alltid tyckt det är så krångligt att göra kola och knäck, eftersom jag blir så trött på att hålla på att göra kulprov hela tiden och jag vet aldrig när den är klar. Men igår använde jag en kökstermometer och tog av kolan när temperaturen var 124° och den blev perfekt. Så det är ett bra tips! Jag smaksatte min kola med kakao.

Ingredienser
ca 60 st
100 g smör
2 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker

Gör så här
Smält smöret i en tjockbottnad, vid kastrull. Tillsätt grädde, socker, sirap och vanilj. Koka utan lock, rör om då och då tills termometern visar 124° eller när smeten håller kulprovet. Häll några droppar av smeten i iskallt vatten och rulla till en seg och fast kula. Koktid 15 – 30 min. Smaksätt med något av förslagen nedan.
Häll smeten på en oljad plåt. Låt svalna och klipp i bitar. Slå in i papper eller varva kola och papper i en burk. Förvara kallt.

Smaksättning:
– rivet skal av 2 lime, 1 citron eller 1/2 apelsin
– 1 dl krossade polkagrisar
– 2 msk siktad kakao
– 1 dl rostade solroskärnor

Etiketter: