19 december 2006

Julbråk & migrän

När jag var liten firade vi alltid jul i Värmland hos min mormor och morfar. Det var riktigt mysiga jular med mycket snö. Trots att vi då brukade äta julmat innan Kalle så var timmarna från det att jag vaknade och fram tills tomten kom oändligt långa och tråkiga. På förmiddagen brukade vi åka och hälsa på min morfars mamma och där var det alltid stort kak-kalas (ett sådant där gammaldags med 30 olika kakor, bullar och tårtor).

Min mormor var aldrig med för hon hade alltid migrän på julaftons morgon, men lagom tills vi andra var tillbaka mådde hon bra igen. Det tog många år innan jag förstod vad det var min mormor led av och trots att jag inte är läkare så kan jag nog sätta diagnosen – det var den klassiska svärmorsmigränen, hi, hi!

I min familj brukar vi börja prata och planera julen redan i oktober/november, vilket ibland leder till lite gnabb och diskussioner hit och dit. Men det bästa med att vara ute i så god tid är att när julen väl kommer så är alla bråk för längesedan glömda.

Många verkar tycka att det kan bli lite väl mycket släkt under julen, men jag och J har tur som har alla som vi firar jul med i Göteborg. För oss är julafton, juldagen och annandagen fullbokade med olika middagar med släkten. Men när middagarna är över kan vi åka hem till oss och ta det lugnt och mysa.

Etiketter:

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

En får takke för detta reportage. Pricksäkert, jag tror att många familjer har det på detta viset. Jag kan inte alltid hålla med om att det är så förfärligt kul!!! Det mysigaste för mig som mamma och mormor är att träffas och äta god mat tillsammans och försöka att ta det lugnt. Att vänta på att alla skall öppna alla sina paket är inte sååå kul då man är 50+ och inte önskar sig något särskilt, eftersom man har det mesta och mer därtill. Men vad står man inte ut med för julefriden...i min familj är alla som barn!!!!!!även de över 30+. Hi, hi, ha,ha, ho, ho.

20:31  
Anonymous Anonym said...

Ja, visst har vi det sådär!
Vi är ju en planerande familj som vill vara ute i goood tid med det mesta,(i alla fall en del av er!=)

Och så har vi ju midsommar, det brukar planeras strax efter nyår, det är nog inte många som slår det?!

Fast mutter, julklappar blir man ALDRIG för gammal för!

01:06  

Skicka en kommentar

<< Home