29 november 2007

Julblommor


Julstjärnor, amaryllis och massor av hyacinter är ett måste till jul. Jag har redan fått en hyacint som nog kommer att blomma till helgen. Hyacinter är min favorit eftersom de doftar så gott. Tydligen skall de vita dofta svagast, de lila och rosa medel och de blåa starkast, kan vara bra att veta. Men jag köper nog ändå flest vita.

Lagom till första advent brukar jag köpa julstjärnor, så det måste jag göra på lördag. Förr brukade jag alltid ha röda men de senaste åren har jag kommit på att jag tycker att de vita är finast. Nu finns det ju också en massa korsningar som är randiga och rosa.

I går köpte jag en vit amaryllis men nu ångrade jag lite att jag inte tog en juligt röd. Däremot kommer jag aldrig mer göra misstaget att köpa tazetter. Det gjorde jag förra året eftersom jag trodde att de skulle dofta gott. Blommorna är väldigt fina men jag tyckte inte att de doftade speciellt gott. J tyckte att det luktade gammalt kylskåp och det är ju inte riktigt den effekten som man vill ha.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Härligt! Mina amaryllisar kommer att blomma till helgen.

10:33  
Blogger Mimmi said...

hanneles jul: Oj redan!! De är ju så himla fina.

16:32  
Anonymous Anonym said...

Håller med angående tazetter. De är så fina i sina glasskålar med marmorkross och andra arrangemang som man ser i "jul-tidningarna" men de luktar pyton.
Hyacinter luktar jul!

19:33  
Anonymous Anonym said...

Håller absolut med om att de vita hyacinterna är finast det är bara synd att de blir fula snabbast. I år har jag två hyacinter som jag valde ut pga av deras kraftiga knoppning och som därför blommar nu. Däremot måste jag påstå att en julstjärna ska vara röd och att den klassisk röda amaryllisen har jag alltid avskytt och därför aldrig köpt. Men jag fundera på att detta år införskaffa en fin vit eller fjärilsliknande eller kanske en mörk, mörk röd amaryllis som faktisk kan se ganska läcker ut.

19:50  
Blogger Mimmi said...

Eva: Visst ser de fina ut i tidningarna men håller med dig om att de inte luktar jul:)!

Carro: Det är synd att de inte håller så länge, man får ha ett lager så det alltid är någon som blommar. Det blir nog röda julstjärnor i köket i år så det blir riktigt juligt. De mörkröda amaryllisarna är riktigt fina.

08:35  

Skicka en kommentar

<< Home