12 december 2006

Allt om mat

Nya numret av Allt om mat är fullt med goda recept inför jul- och nyårshelgen. Det finns t.ex. ett recept på solrosbröd som jag fastnade för. Om man inte orkar baka ikväll är det perfekt för goda frukostar till jul.

Luciabröd med solroskärnor (8st):
1/2 pkt jäst
2 1/2 dl kallt vatten
1 tsk salt
2 msk rapsolja
1 msk honung
1 dl vetekli
2 dl rågsikt
ca 5 dl vetemjöl (300g)
1/2 dl solroskärnor

Gör så här:
1. Rör ut jästen i kallt vatten. Tillsätt övriga ingredienser och så mycket mjöl att degen blir smidig, arbeta ca 5 min.

2. Ta upp degen på lätt mjölat bakbord. Dela i 8 bitar. Forma till bullar med lätt mjölade händer. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Pudra över mjöl och lägg över plastfolie. Ställ in i kylen över natten, ca 8 timmar.

3. Sätt ugnen på 250º. Ta ut bullarna. Spraya vatten över bröden. Strö på solroskärnor. Grädda brödet mitt i ugnen ca 10 min.

Etiketter:

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Åhh vad roligt med en julfanatiker :D själv är jag likadan! Jag har redan tagit in granen och nu sak jag gå och baka pepparkakshus(en) (a. Uppfrisaknde att höra någon som uppskatar julen istället för att hata den :D Kram från Nina

20:29  
Blogger Mimmi said...

Nina: Ja, visst är det härligt med julen. Har du redan tagit in granen det var snabbt jobbat. Hoppas att du får ett roligt pepparkaksbak!

09:03  
Anonymous Anonym said...

Mmm, dom lät goda! Himla smidigt med bröd som man snabbt kan få färdigt på morgonen!
~~L8

20:52  
Blogger Mimmi said...

L8: Jag skulle aldrig orkat baka på morgonen så det var perfekt att bara sätta in dem i ugnen.

09:43  

Skicka en kommentar

<< Home