07 december 2006

Pepparkaksbak & julefrid


Jag tror att jag hörde mina första svordomar i samband med att min mamma skulle baka pepparkakor med mig och min syster när vi var små. Hon hade ett gammalt släktrecept som antingen krävde mer mjöl, mindre mjöl, degen var för kall, för varm eller sprack när man kavlade ut den. Förutom att det förmodligen inte var det bästa receptet ville min mamma ha riktigt lövtunna pepparkakor. HI, hi julefriden ville inte riktigt infinna sig.

Lösningen blev att min mormor (som inte är lika noga med traditioner) köpte färdig pepparkaksdeg och tog över pepparkaksbaket med mig och min syster. Det blev förmodligen inga tunna goda pepparkakor, men det var kul!

Precis som min mamma gillar jag riktigt tunna pepparkakor bäst, så jag inser att för julefriden bör jag nog köpa färdigbakade. Brukar ni baka pepparkakor och har ni något tips på ett gott och enkelt recept?

Etiketter:

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

Klart man bakar pepparkakor ;) om tid finnes gör jag egen deg, i år efter ett recept på kryddpepparkakor från "sju sorters kakor". Receptet som mamma använder, som egentligen är det bästa :), finns i hennes utgåva av sju sorters kakor å inte i min:')

11:34  
Anonymous Anonym said...

Pepparkakor

Ugnsvärme 200°

Ingredienser:
1 ½ dl sirap
3 dl strösocker
200 g smör
1 ½ dl vispgrädde
1 msk mald ingefära
1 msk kanel
½ msk nejlikor
ca 1,2 l vetemjöl
1 msk bikarbonat

Gör degen
1. Smält sirap, socker och smöret i en kastrull.
2. Ta av kastrullen från plattan och ha i vispgrädde ingefära, kanel och nejlikor.
3. Blanda ut bikarbonaten med lite mjöl och ha i smeten. Fortsätt röra i mjöl tills smeten får en lagom konsistens.
4. Låt vila över natten.

12:36  
Anonymous Anonym said...

Pepparkakor i all ära, och visst är de goda, men något som jag verkligen längtar till är våra sk "Julkakor". Dessa kakor tillverkas endast vid juletid, och visst blir de då extra goda. Om du inte redan har receptet så kommer det här:

Apelsinsnittar – "Julkakor"

200 g smör
200 g vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
100 g sötmandel
100 g strösocker
½ äggvita

Fyllning:
200 g sötmandel
200 g strösocker
2 msk apelsinmarmelad (mest skal)
2 äggvitor
röd karamellfärg

Glasyr - Florsocker utrört i vatten

Deg:
Arbeta ihop smör, mjöl och vaniljsocker till en deg. Skålla, skala och mal mandeln, blanda den med sockret och arbeta in äggvitan. Arbeta ihop mördeg och mandelmassa till en smidig deg som får vila kallt.

Fyllning:
Skålla, skala och mal mandeln. Blanda mandel, socker och apelsinmarmelad. Rör ner äggvitorna och färga massan svagt röd.

Arbeta ut:
Dela degen i två delar och kavla ut varje till en kaka ca 20x30 cm. Bred ut fyllningen jämnt över varje kaka och rulla ihop dem. Dela varje rulle mitt itu och rulla dem lika långa som plåtens bredd. Lägg de fyra rullarna på bakplåtsförsedda plåtar med skarven nedåt. Grädda i 200° tills de har fått svagt ljusbrun färg och börjat småspricka, ca 15 minuter. Glasera rullarna med florsocker utrört i kallt vatten när de tas ut ur ugnen. Skär dem i sneda kakor när glasyren har stelnat.

När vi gör dem hemma används aldrig apelsinmarmeladen, detta troligen pga av att vi aldrig har apelsinmarmelad hemma, men de blir lika goda för de. Enligt originalreceptet ska man egentligen rulla längderna lika långa som plåtens längd, INTE bredd, men vi föredrar den lite större varianten. Detta är naturligtvis upp till var och en, och beroende på hur stor gottegris man är.

14:33  
Anonymous Anonym said...

Nä, pepparkaks baket blir inget av iår. Förra året slutade det med att jag satt med all deg själv och barnen hade gått.
Så i år skall jag hoppa över
Gillar köpe kakor bäst

15:41  
Anonymous Anonym said...

Jag har slutat att göra pepparkakor. Mitt temperament passade inte degen eller tvärsom...Det är mer intressant att ta egen gran, om möjligt i Värmland. Men det finns ställe i närheten av Kode som man får en såg och gå ut i markerna och ta sig en gran. Självklart så betalar man för den. Det är trevligare än att baka pepparkakor.....

22:19  
Blogger Mimmi said...

Emmap: Sju sorters kakor, det är ju en klassisker. Lycka till med ditt bak!

Mira: Tack för receptet!

Carolina: Ni hoppas alltså över apelsinmarmeladen helt? Det låter ju bra för det finns inte i mitt kylskåp;) Tack för receptet det kanske får bli julkakor i år om jag får tid.

Eva-Lena: Jasså barnen bara stack. Då förstår jag att det blir köpta kakor för dig iår.

Mutter: Helt rätt att satsa på saker som man tycker är roliga istället för att tvinga sig själv att baka. Vi är alla glada att du har slutat baka pepparkakor;)/kram Mimmi

10:03  
Blogger Ellinor said...

Det finns ett jättebra recept i "Rutiga bakboken"!

16:40  
Blogger Sofia said...

Bakar specialare med dottern som inte tål vanliga pepparkakor och sen köper jag Mor Annas pepparkakor till mig själv:)

14:06  
Blogger Mimmi said...

Myran: Tack för tipset!
Sofia: Kul att man kan göra varianter. Jag gillar också Mor Annas pepparkakor, de känns klassiska.

18:04  
Anonymous Anonym said...

vad jag letade efter, tack

04:49  

Skicka en kommentar

<< Home