03 december 2006

Mossa

Jag är inget stort fan av spindlar men det finns två tillfällen när jag står ut med dem.

1. när jag plockar trattisar/kantareller.
2. när jag fixar mossan till adventsljusstaken.

Vi brukar alltid få mossa från Tjörn och det fick vi i år också. Jag fattar inte varför jag inte köper spindel- och barrfri mossa på påse istället. För varje år tycker jag att det är lika jobbigt att stå och rensa mossan från barr och halva skogen. Fast det är klart Tjörnmossan är förmodligen mycket finare än den köpta, så det får väl vara värt besväret.

Jag har en klassisk adventsljusstake med mycket mossa, svampar och tomtar, men i år köpte jag också ett adventsljus. Det kanske är något för den som inte tycker de klassiska är så snygga.

Ha en riktigt mysig första advent!

Etiketter:

11 Comments:

Anonymous Anonym said...

Bästa Mimmi....Angående spindlar så är ju mossan deras hem. Har du tänkt på detta? Det är litet tragiskt i och för sig. Även jag som alltid tänker på alla små djur har mossa. Iår har P-P och jag köpt mossa. Inte samma känsla som att plocka mossa i skogarna i Värmland eller Ytterby, men det får duga. Nu har vi ljus både inne och ute i träden. Glögg+ pepparkaka med stilton ost har vi nyss smakat av. Inte så dumt.Helt nödvändigt i dessa mörka tider.

21:34  
Anonymous Anonym said...

men för fan, ven bryr sig? håll dina i-landsproblem för dig själv istället.

09:14  
Anonymous Anonym said...

Hej!

Oj, vilket fint adventsljus! Var har du hittat det nånstans? Man hinner ju inte tända dom andra adventssljusen, dom som ska tändas varenda dag.

Mvh Malin

09:38  
Blogger Blancaflor said...

Jag köpte min mossa men faktum är att även den är full av barr och annat "omossig" materia.

09:50  
Anonymous Anonym said...

Men den mossan kan ju börja brinna. Därför ska man köpa behandlad mossa. Men son någon annan också sa så rä den med fullav barr, men inte spindlar dock.

10:00  
Blogger Mimmi said...

Mutter: Hur kunde jag glömma att det är spindlarnas hem :).

Malin: Jag köpte mitt adventsljus i en affär som heter "Mitt hem" (eller något sådant) och ligger på Södra vägen i Göteborg.

Blancaflor: Okej så då blir man bara av med spindlarna om man köper mossa....i och för sig inte så bara!!!

Siri: Då får jag vara lite extra försiktig så att mossan inte fattar eld.

10:16  
Anonymous Anonym said...

Jag förstår inte riktigt all julhysteri. Om julen var som den är på tv skulle den kanske vara ganska trevlig, men den är ju aldrig det. Det är stress, släkt och annat elände.

10:31  
Blogger Karolina said...

Varför är det ingen som kan skilja på en mossa och en lav. Den så kallade adventsmossan är faktiskt en lav, stor skillnad!!

11:29  
Anonymous Anonym said...

Jag tänker precis likadant! I år har vi (jag och min sambo) köpt ett torp och vi plockade då mossa ute i skogen till bl.a. adventsstaken. Jag hatar spindlar och det är verkligen obehagligt att peta och rensa i mossan med de små krypen däri.

Men nog tusan är det finare och trevligare (och miljövänligare!) med egenhändigt plockad än köpt mossa! =)

11:30  
Anonymous Anonym said...

Hej Mimmi! Har svårt att följa med i din glädje inför julen. Har precis kommit hem från sjukhuset med en bruten högerarm och en bruten vänster ankel. Halkolycka på cykel! Har hyrt in städhjälp inför julen & hon är verkligen en ängel men det är alldeles för mycket kvar att göra inför julen när alla ungarna (3) kommer hem. Ge mig massor av tips, om du har några, på hur jag förenklar julmat + bakning utan att något viktigt försvinner. Obs! Kan inte få hjälp av barnen, de bor utomlands allesammans och min älskade gubbe jobbar övertid nu inför jul! Alla vettiga tips tas emot med glädje & har du & alla läsarna tillräckligt många så kanske det blir en skön jul i alla fall!
Ha det gott i julstöket
Trötter

16:26  
Blogger Mimmi said...

Actionhjältinnan: Nej, stress och annat elände gillar väl ingen. Däremot så har jag tur som gillar min släkt.

Karo: Jag tror många vet om att det vi kallar vitmossa är en lav. Men eftersom de flesta säger mossa så var det enklast för mig att skriva det.

Nieida: Grattis till ditt hus köp! Jag tror du har rätt i att det blir finare med egenhändigt plockad mossa än köpt. Det får väl vara värt besväret att rensa den:)

Trötter: Hej igen trötter! Jag har svarat på din kommentar under ett annat inlägg. Om någon läsare har bra tips till trötter så kan ni väl svara henne här!!

11:51  

Skicka en kommentar

<< Home