02 december 2006

Saffranssnurror

Vid det årliga julpysslet hemma hos S brukar hon alltid bjuda på hennes goda saffranssnurror. De senaste åren har även jag övergett de traditionella lussekatterna för dessa goda snurror med mandelmassa. Just nu står min deg på jäsning.

Fias goda saffranssnurror:
50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g Kesella lätt
2 påsar saffran
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
ca 17 dl vetemjöl

Fyllning:
ca 50-100 g smör (rumstepererat)
Mandelmassa (jag köpte Odense Mandelmassa,den större varianten, vet ej antal g)
1 uppvispat ägg
Florsocker

Gör så här
Smula jästen i en degbunke. Smält smöret. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, ca 37°. Häll degspadet över jästen. Rör om så att den löser sig. Tillsätt Kesella, saffran, socker, salt och mjöl. Arbeta degen tills den blir blank och smidig. Låt jäsa övertäckt ca 30 min. Dela degen i två delar och kavla ut till stora plattor, 1/2 – 1 cm tjock. Bred smöret över degen. Grovriv mandelmassan och strö över. Rulla ihop och skär i skivor. Lägg på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa 20 – 30 min. Sätt ugnen på 225°. Pensla med uppvispat ägg. Grädda i mitten av ugnen 5 – 7 min. Låt svalna på galler. Sikta ev över lite florsocker.

Saffranssnurrorna ser (förhoppningsvis) ut precis som på bilden nedan. Fast dessa har en fyllning av choklad och förutom florsocker även pinjenötter på. Receptet kommer från Arla.

Etiketter:

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej!
Du som gillar julen, gå in på
www.rit-malerigarden.se

11:32  
Anonymous Anonym said...

Hej Mimmi!
Är här för första gången, men här var så trevligt så du finns redan bland favoriterna. Bullarna blev jag sugen på, lät gott med mandelmassa, men menar du att du rev en stor förpackning över degen?? Har för mig att det är 1 kg i dom... Får väl prova mig fram. Har du gjort dom med vit choklad oxå?
Hej från L8

20:49  
Blogger Mimmi said...

I8: Roligt att du har hittat min blogg! Bullarna är vädigt goda och de blir saftiga av smöret och mandelmassan. Oj 1 kg låter väldigt mycket....jag skall kolla upp det. Jag har inte testat dem med choklad men jag tycker de låter lite smaskiga.

11:35  
Blogger Völvans tips said...

Hej Mimmi
oh vilket smarrigt recept. Tackar. Det ska jag prova då jag visserligen tycker om lussebullar men i längden är de rätt tråkiga.
Gillar sidan över huvud taget och den ger verkligen julinspiration i tider när det annars är svårt att finna känslan (ingen snö).
GOD JUL önskar jag dig!!

13:13  
Anonymous Anonym said...

Hej,
jag vet att det är ett gammalt inlägg men jag har testa recepten (använde ca 0,5kg mandelmassa) och det gick hur bra som helt att baka, trots att jag är ingen vidare kunnig i detta ämne ;-)
Jag länkade till dig, hoppas att det är ok.

23:21  
Anonymous Recept scones bakning cheesecakes cupcakes choklad bröd bakrecept said...

Låter inte som ett dumt recept det, får jag pröva på här i hemmet nån dag.
Fin blogg du har förresten, Kram!
Lussebullar lussekatter recept

06:55  

Skicka en kommentar

<< Home