05 december 2006

Till glöggen

Nu i december så brukar det vara många glöggkalas. Jag har försökt hitta recept på goda tillbehör som passar till glöggen.

* Pepparkakor med stiltonost (en god klassiker)

* Mörk chokladtryffel med parmesanost och balsamvinäger

* Fetafyllda dadlar

* Falsk anklevermousse

* Varma smördegssticks med kummin

* Knaprigt tunnbröd med stiltonost och dadlar/fikon

* Rostade nötter med chili och kummin

* Chèvrefyllda fikon

* Pepparkakstryffel

På fredag skall jag bjuda mina kollegor på glögg men jag vet inte riktigt vad jag skall ha till. Tipsa mig gärna om ni har några favoriter till glöggen förutom russin och mandlar?

Etiketter:

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Varför inte prova vår favorit - pepparkaksplättar med Kvibille ädelost (fet)? Smaksätt ½ pannkakssmet med 2 tsk pepparkakskryddor + 2 krm kardemumma. Grädda som vanligt. När de är klara på sida 2 så lägg på en bit ädelost på ena halvan, vik över den andra, fäst med tandpetare & låt svalna. Till & med småbarn älskar ädelost på det här sättet!
Lycka till
Trötter

11:02  
Anonymous Anonym said...

En klassiker som återkommer varje år hos mig är ädeloströra; en burk kesella o en "tårtbit" Kvibille ädel calvados. Vispa ihop m elvispen för att få lite 'fluff' i den. Annars är baconlindade dadlar som stekt lite varma också ljuvligt! Samt cheddarpaj, mmmm.... Hoppas du fått lite inspiration!
Ha en trevlig glöggträff nu o glöm inte att meningen är att ni ska umgås!

11:22  
Anonymous Anonym said...

Hejsan,
Ett gott tips till glöggen och som är lätt att ha som "plockmet" är följande.
Mosa pepparkakor i en mortel eller liknande, rör ihop detta med mögelost (använd gaffel). Bred ut detta på mjukt tunnbröd coh skär dessa i ca. 2 cm. breda skivor.
MUMS!!
Lou-Ice-T

16:28  
Anonymous Anonym said...

URSÄKTA!!!
givetvis skall man rulla ihop tunnbrödet till en rulle först INNAN man skär dem i skivor.
Lou-Ice-T

16:29  
Anonymous Anonym said...

OJ vad många bra idéer! Jättekul ju! En konstig sak som jag provade förra julen var räksallad med pepparkaka, det tyckte jag var rikigt gott, men åsikterna var blandade, så det kanske man ska prova innan =)

16:35  
Blogger Mimmi said...

Tack för alla tips! Ädelost verkar vara en favorit till glöggen, Den kombinationen av smaker passar ju väldigt bra ihop.

Sofie: Hmmm är du från Göteborg? En klassiker här är att man äter grillad korv med räksallad. Din kombination med räksallad och pepparkaka låter lika otippad men man får väl testa:)

09:31  
Anonymous Anonym said...

Saffranscones och söta cashewnötter, recept finns hos mig..

15:45  
Blogger Mimmi said...

Tomtens dotter: Tack för tipset, det skall jag kolla!

18:05  

Skicka en kommentar

<< Home