13 december 2006

Luciamorgon


I min familj är det tradition att titta på Luciamorgon kl 07.00 på SVT och äta god frukost. Det har vi gjort sedan jag var liten och det brukar vara från olika ställen varje år, men imorse var det repris. Varför valde SVT programmet från Olofsfors bruk i Västerbotten det måste väl ändå vara ett av de sämsta programmen genom åren?

Jag vill se luciatåg, höra vacker sång och få lite julstämning, inte höra talet till dräkten "vars tyg skall vara starkt och vackert så att människan kan växa". Och visst kan det vara charmigt när små 3-åringar sitter och sjunger julsånger, men var de tvungna att zooma in de allra snorigaste barnen?

Egentligen tycker jag programmet var riktigt uselt men eftersom jag gillar traditioner så får det ändå 1 snögubbe av 5 möjliga.


Det bästa med morgonen var att mitt Luciabröd med solroskärnor som jag skrev om igår blev i alla fall jättegott och det var superenkelt att göra.

Grattis Lucia på namnsdagen!

Etiketter:

29 Comments:

Blogger Emanuel said...

Fint citat du fick på Aftonbladet idag:
”Måste de zooma in de snoriga barnen?”
hehe...

09:28  
Anonymous Anonym said...

Ja du visade ju verkligen en mänsklig och mogen sida i Aftonhoran, ”Måste de zooma in de snoriga barnen?”. Och du ska vara förälder och en förebild för dina barn, fy fan alltså.

09:45  
Anonymous Anonym said...

visst är det tråkigt när det visas repriser!
måste säga att det här är absolut den bästa julbloggen. är själv jultokig och tycker det är hur kul som helst med allt som ska göras, bakas & inhandlas.
dessvärre är inte min omgivning riktigt lika längtansfulla...
tack för att du gör min alldeles för ofta tråkiga dag på jobbet lite roligare!

09:57  
Anonymous Anonym said...

Hej.
Trist med repriser, definitivt. Och inte en särskilt bra årgång heller, som sagt.
När ska SVT bjuda svenska folket på det bästa luciatåget man kan få; med elever från Adolf Fredriks Musikklasser?
Dags nu....

10:03  
Anonymous Anonym said...

Dem du kallar "snoriga" var ju helt bäst! Hur gulligt som helst. Go kids!!!!

10:07  
Anonymous Anonym said...

Jag kan bara innerligt hålla med ang Luciamorgon! Vilket skämt att visa samma pestiga program som förra året. Det var en besvikelse redan då. För det första: Lucian! Varför hade hon en vikingahjälm på huvudet och HUR kunde de släppa fram henne utan att fixa till håret på henne lite? hon såg verkligen ut som om hon kom direkt genom masugnen som en av arrangörerna sa. Stackars tjej! hon såg totalt vettskrämd eller uttråkad ut, inte ett leende på hela tiden.. Och sjöng gjorde hon ju inte. Barnen log inte heller, de såg ut som om någon tvingade dem att sjunga. Tycker ingen att det är roligt med Lucia längre?! när jag var liten var ju detta höstens höjdpunkt, avstamp innan Jul liksom. Varför försvann hela "Sveriges Lucia" tävlingen?! Det var lite klass på de tv-programmen. Just nu känns det som att den finaste traditionen vi har håller på att dö ut. Om de ändå ska köra repriser, ta då en med lite glädje i! Detta år var så sorgligt att jag fick tårar i ögonen och stängde av efter halva programmet.
Jag håller med "Fredrik", musikklasser är nog det allra bästa valet.
Och till "Danne" finns bara en kommentar: Håll klaffen och kom igen när du har något att komma med, förmodligen var du med i Luciatåget själv? din utstrålning stämmer överens med inspelningen.

10:23  
Anonymous Anonym said...

Vad bra att brödet var gott! Jag har också sett det och tänkt prova det. Nu blir det definitivt av!

11:18  
Anonymous Anonym said...

Håller delvis med om kritiken - lucian som ska komma med värme och ljus kunde ha gett åtminstone ett litet leende istället för att se så uttråkad ut. Tänkte också på att barnen var snoriga men gillade inslaget skarpt och tycker snarare att föreskolepersonal/inspelningsteam kunde ha tänkt på det och snytit den innan. :-) Dikten om kläderna föll mig inte i smaken och den kändes inte helgjuten på ett luciafirande.
Däremot tycker jag att firandet i Olofsfors var ett prov på hur hur fint det kan bli när man väver ihop svensk historia och svenska traditioner. Olofsfors "räddade" tidigare Sveriges järnproduktion och att införliva brukets historia i luciafirandet bland annat genom att lucian bar en smidd järnkrona, de vackra omgivningarna och tärnornas klädsel tycker jag gör årets/fjolårets luciafirande till ett av de bättre. Fantastiskt vackert, finstämt och "kulturellt". Vackra sånginsatser också. Heja Olofsforsfirandet!

11:30  
Anonymous Anonym said...

Jag kan bara instämma, jag blev så besviken över att de sände samma avsnitt som förra året.
När jag vill se lucia firande ska det vara ett tradionellt lussetåg, inget medeltida inspirerat krafs.
Visa domkyrkornas lucia firanden istället!
:)

11:39  
Anonymous Anonym said...

Go Scala!
Det ÄR ju så att snoriga barn är ingen hit, och absolut inte i ett luciatåg som sänds i tv!!!
Alltför många föräldrar har alldeles för lite koll på snoret, blääää!!! ;)

11:54  
Blogger Mimmi said...

Emanuel: Ha, ha det roliga är att jag skrev så först men insåg snabbt att jag skulle få så mycket skit för det så jag tog tillbaka det. Men nu får jag väl stå för det:)

Danne: Oj, oj, oj Aftonhoran....det var mänskligt och moget! Nix, jag är inte förälder och förebild ännu så vi får väl hoppas att jag hinner mogna och blir mer mänsklig till dess!

Lina: Ibland kan ju repriser vara kul, tex Kalle Anka på julafton! Kul att du gillar min julblogg. Jag känner igen det där med att omgivningen inte är lika förväntansfull, min man brukar tröttna på att prata om julen redan i oktober...därför får jag blogga istället;)

Fredrik: Ett mycket bra förslag!

Anonymous: Va bra att du gillade kidsen!

Anonymous: Mitt i prick!!! Ditt inlägg är ju klockrent, håller med dig om att det inte fanns någon glädje i programmet.

Fjellpinglan: Hoppas att du haft en bra dag ändå trots lite besviken start:)

Molly: Jag tycker absolut att du skall testa brödet!

Anonymous: Japp, en liten näsduk hade löst problemet.

Malin: Undra om de alltid skall visa detta programmet eller om det kommer ett nytt nästa år? Bra tips!

Kada h: Det jag tyckte var konstigt var att de valde att verkligen zooma in det, varför?

12:23  
Anonymous Anonym said...

Men vad är detta? Blev själaglad över att de repriserade förra årets luciamorgon eftersom det var den bästa på många år. Har blivit ordntligt besviken många år i rad när jag knäppt på teven på morgonen för att få mig ett traditionellt luciafirande, och det enda som strömmar mot mig är prententiösa och oigenkännliga arrangemang på allt annat än klassiska luciasånger.

Nej, tack SVT för att ni återanvände den bästa luciamorgonen på många, många år!

-d

12:51  
Anonymous Anonym said...

Ingent större fel på lucia morgon tycker jag.
förutom repris det absolut sämsta var den gången det inte var ttraditionellt Lucia friande med vita linnen ut något tradition lokalt med Daladräkter. Små barn hör liksom till.

13:03  
Anonymous Anonym said...

Ingent större fel på lucia morgon tycker jag.
förutom repris det absolut sämsta var den gången det inte var ttraditionellt Lucia friande med vita linnen ut något tradition lokalt med Daladräkter. Små barn hör liksom till.

13:05  
Blogger Mimmi said...

Daniel: Vad bra att någon blev nöjd! Jag håller med dig om att det skall vara klassiska sånger.

ul: Visst hör små barn till, det var inte det som jag störde mig på utan att de zoomade in de förkylda små barnen vars snor rann. Närbilderna på snoret kunde man hoppat över!

13:13  
Anonymous Anonym said...

men det finns ingen anledning att säga det är sämst genom tider för än sådan sak. och om stör sig påsådan saker varför då titta? du slapp ju vara där. och små barn behöver inte var förskyldad för attdersa näs rinner det kan de faktikt gör ändå.
det verka som du har emot småbarn vilket jag inte har.

13:22  
Anonymous Anonym said...

Jag håller verkligen med Anonym #2 om att det var märkligt att ha en ombyggd vikingahjälm som luciakrona. Inte särskilt snyggt...

13:29  
Anonymous Anonym said...

Julens tv-tablå för SVT1, SVT2, TV4 och SVTHD hittar du på http://ride.0taxi.com/stockholm/jultv2.pdf

Du kanske kan tipsa om vad man bör se?

Råkade lägga det på fel sida.

14:23  
Anonymous Anonym said...

Missade programmet förra året och sörjde över det, eftersom alla jag känner prisade det otroligt. Så jag blev jätteglad, om än förvånad, över reprisen.

Tyckte barnen var det bästa inslaget och att de var snoriga gjorde verkligen inget - snarare är det skönt att allt inte behöver vara perfekt, att snoriga barn får vara snoriga barn, även i vår stajlade tid.

16:33  
Anonymous Anonym said...

Jag kan instäma i kritiken riktad mot inzoomade barn där snoret rinner, men jag måste påstå att jag tycker Olofsfors-firande är snyggt och att de sjunger mycket väl. Pratet kan jag ta med en gnutta salt, jag ska ju ändå knapra på knäcke och kan passa på då, och så har jag min mamma som snattrar i andra örat.

Psst...luciamorgonen verkar vara ett ganska hett ämne!

16:49  
Blogger Mimmi said...

Sofia: Jag föredrar också en vanlig luciakrona framför vikingahjälmen.

Nirre: Då var ju reprisen perfekt för dig som missade det förra året.

Carolina: Det låter som du och din mamma hade en riktigt mysig morgon, härligt! Jag håller med om att det verkar vara ett hett ämne. Jag trodde inte det var så många som tittade på programmet:)

17:01  
Anonymous Anonym said...

Dom flesta tittar säkert men där ifrån till att skriva om det

17:10  
Anonymous Anonym said...

Jag gillade allt utom lussebruden med hjälm som en korsriddare. Alla tärnor var så glada och naturliga men inte lussebruden. Hon såg allt annat än glad ut.Blev nervös av hennes kalla blick som irrade runt. Förövrigt var det vackert med gammal bruksmiljö. Kul med de små kidsen som bakade och sjöng.

17:14  
Anonymous Anonym said...

Haha jag tänkte precist likadant när jag såg barnen med snoriga näsor, då är det inte bara jag som är känslig! ;-)

18:02  
Anonymous Anonym said...

Jag måste förresten få försvara Lucian lite, jag såg faktiskt henne le en gång!!!

18:04  
Anonymous Anonym said...

Kan bara påpeka att barnen som var med och sjöng i Olofsfors går/gick i musikklasser i Umeå - och att de ser ut att inte vilja vara där håller jag inte med om. Jag känner en del av "barnen" som var med, och de tyckte att det var asroligt - men att det var iskallt. Kallare än utomhus, och förra året i december var det ändå ganska kallt i Västerbotten. Så att stå i flera timmar, eftersom omtagningar gjordes, i den kylan borde de ha cred för.

22:19  
Anonymous Anonym said...

Herre... sicken het potatis. Man får väl tycka vad man vill på en blogg. Det är väl liksom hela grejen? Själv tycker jag att programmet var ett riktigt nedköp (fast jag inte hann titta på det i morse). Jag menar bara det att köra en repris , njaaa... Det måste ju finnas sjuka mängder av olika luciafiranden runt om att filma. Men OK, jag tror att den gamla regeringen har ett finger med i spelet här: "Ja, OK vi förlorade valet, men om vi ser till att göra det riktigt illa för det svenska folket så kanske dom vill ha oss tillbaka igen." Detta kanske bara är början, vem vet?

22:35  
Anonymous Anonym said...

Tyckte dikten om dräkten var det bästa i hela programmet :-)

00:35  
Anonymous Anonym said...

Lucian SKA le! Snoriga ungar snyts. Luciamorgon ska sändas i repris samma dag, & inte fler gånger, någonsin.

Vi 2 små + 2 stora var sjuka & hemma, men klev ändå upp tidigt för att få se en (R), när vi missade 1:a Lussefirandena på förskoleavdelningarna, som vi hade längtat så mycket till... det var en besvikelse! Att det var lite otraditionellt gjorde väl inget, oftast är det ju traditionellt i lussefiranden. SuN *ü*

22:44  

Skicka en kommentar

<< Home