05 november 2007

Glögg


Om man vill göra egen glögg så är det dags att sätta igång. Igår var det 4 veckor kvar till advent och 6 veckor till lucia. GP har ett recept som är enkelt och blir supergott. Glöggen skall stå i 3-6 veckor och man får garanterad julstämning hemma under tiden eftersom det doftar så gott. Den blir dessutom ännu godare om man sparar några flaskor till nästa år.

Två Dagars dunderglögg
Några flaskor

5 liter svagdricka
5 skivade råa potatisar
1 paket bakjäst
1 påse nejlikor
1 påse kardemummakärnor
1 bit färsk ingefära (ca 5 cm)
1 kanelstång
1-2 paket russin (2 pkt-500g)
2,5 kilo socker

Blanda allt i en tiolitershink, täck med plastfolie som du gör små hål i - och låt brygden stå i lugn och ro i rumstemperatur, minst tre veckor, gärna sex.

Tappa upp på väl rengjorda flaskor med hjälp av en hävert. Var noga med att inte få med bottensatsen. Värm och njut.

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vilken rolig blogg du har..ska följa den ända fram till jul. Är det okej om jag länkar till den ifrån min blogg?

Ha det bra så länge!

22:09  
Anonymous Anonym said...

Vet inte om fu fick med min bloggadress?

www.emmasvardagsgladja.bloggspace.se

22:11  
Anonymous Anonym said...

Glögg är gott. Men kan något toppa dufvenkrooks?

06:53  
Blogger Mimmi said...

Emma: Kul att du tycker om bloggen! Du får gärna länka.

Tomtens dotter: Den har jag inte testat.

09:30  
Anonymous Anonym said...

svagdricka?
vad är det? var köper man det?
ordet klingar gammeldags för mig. :)

undrar vad min sambo tycker om jag ställer en hink med glögg i matsalen. *fnissar*

10:52  
Blogger Mimmi said...

Elinen: Visst låter det gammeldags men det är nog för att det är det:). Din sambo kanske kommer tycka du är lite smågalen, men hoppas att han tycker glöggen blir god när det väl är klar. Det blir ganska stark. Lycka till!

18:02  
Blogger Mimmi said...

Glömde skriva att du köper svagdricka på större mataffärer, tex Ica Maxi eller Coop.

18:03  
Anonymous Anonym said...

Jag dricker svagdrickan som den är, kommit halvägs i 5 liters dunken :)

23:25  
Anonymous Anonym said...

woho!
Nu har jag gjort en hink med glögg som står i matsalen och gottar till sig. Men jag fegade ur lite och gjorde bara två liter. Väntar med spänning för att se om det blir gott. Tack för inspirationen!
:)

11:04  
Blogger Mimmi said...

Elinen: Kul! Hittade du ett recept på 2liter eller gjorde du om dunderglöggen? Alla recept kan man ju inte halvera....men du har säkert koll!! Hoppas nu att den doftar gott och att den blir smaskig.

11:04  

Skicka en kommentar

<< Home