23 december 2006

Sill


Den 23:de äter alltid jag och J julmat hemma hos oss. Det är nästan den bästa dagen på hela julhelgen. Visst gillar jag julafton, men det är väldigt mysigt att vara hemma, slå in de sista julklapparna, göra julmat och bara ta det lugnt medan man väntar på att skinkan skall bli klar.

Igår kväll gjorde jag två sorters sill; en senapssill och en med örter. Jag använde Abbas 5-minuters sill som redan är urvattnad och färdig att smaksätta.

Senapssill
2 msk senap (jag brukar ta 1 msk stark senap och 1 msk skånsk grov senap)
1 msk vinäger
1 msk socker
Vitpeppar
1 tsk salt
½ dl rumsvarm olja
1 knippe dill
1 stor rödlök
1 ägggula

Gör så här:
1.Blanda senap, vinäger, socker. Häll försiktigt ner rumstempererad olja och rör samtidigt.
2.Tillsätt vitpeppar och salt
3.Hacka dillen och rödlöken i önskad storlek.
4.Tillsätt ägggulan, den hackade dillen och rödlöken.
5.Blanda i sillen och låt stå i minst 1 dygn


Örtasill med vitlök
1/3 dl majonäs
¼ dl gräddfil
½ tsk salt
Vitpeppar
½ Finhackad gul lök
1 msk kaviar
1 pressad vitlöksklyfta
1 dl finhackad dill
1 msk svensk senap

Gör så här:
1.Blanda alla ingredienser
2.Tillsätt sillen och låt stå i minst 1 dygn

Etiketter:

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag fuskar och köper olika sorters färdig sill.

14:38  

Skicka en kommentar

<< Home